SVERAKs regler villkor i Agria

Här diskuteras allt som gäller avel/genetik/uppfödning.

SVERAKs regler villkor i Agria

Inläggav Monica 26 apr 2010, 21:09

Jag fick min förnyelse av kattförsäkringen idag från Agria. Där stod som nyhet "Sveriges Kattklubbars Riksförbunds, SVERAKs, grundregler ingår i våra säkerhetsföreskrifter i de allmänna bestämmelserna."

För att få klarhet i vad det egentligen står i villkoren tog jag fram dem på Agrias hemsida, och så här står det:

"Allmänna Bestämmelser för Agrias
smådjursförsäkringar från 1 januari, 2010
-----
5.2 Säkerhetsföreskrifter
Du är skyldig att iaktta följande föreskrifter för att förebygga eller begränsa skada på djur:
-----
c. Du måste följa Svenska Kennelklubbens grundregler och Sveriges Katters
Riksförbunds regler för uppfödning
.
-----
Har du inte följt ovanstående föreskrifter får vi reducera ersättningen helt eller delvis enligt
bestämmelserna i försäkringsavtalslagen."

Vad ska vi säga om det? Sveriges Katters Riksförbund, som det står i den egentliga villkorstexten existerar ju inte ens, så frågan är om det är ren okunnighet om att det finns andra organisationer, eller är det meningen att tvinga oss att följa SVERAKs regler fast vi inte är medlemmar där? Att enskilt stampa med foten har antagligen ingen effekt, men kan man kanske från mer officiellt håll påminna om vår existens?
Perserkattungar planeras.
Användarvisningsbild
Monica
Internationell Champion
Internationell Champion

WCF-Klubb: SNRF
Antal katter: 0

Re: SVERAKs regler villkor i Agria

Inläggav Fiia 27 apr 2010, 11:39

Det där låter som i Finland. Där fick inte vår medlem försäkra sina katter eftersom hon inte var medlem i det finska FIFe-förbundet. ;???

Vi har en medlem som jobbar på Agria, så jag ska vidarebefordra detta till henne.
Sirkka-Liisa

Svårigheterna är till för att övervinnas och skitsnacket att slå dövörat till.
Användarvisningsbild
Fiia
Champion of Europe
Champion of Europe

Annan Kattklubb: URK i Finland
Antal katter: 4

Inläggav Monica 27 apr 2010, 23:10

Som det står i villkoren kan det bara gälla SVERAKs kapitel 2, regler för uppfödning, som i stort sett överensstämmer med våra, men när det gäller deras krav på ID-märkning är det enligt FIFes formulering bara våra hanar som är undantagna, inte honorna. I reglerna för uppfödning finns också en massa om otillåtna färger på olika raser, som jag inte har full koll på vad som gäller hos oss.

Att man ska följa lagar och förordningar kan jag mycket väl förstå, men inte vad föreningar som man inte är medlem i hittar på. Nu blir det en massa jobb med att titta på andra försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
Monica
Internationell Champion
Internationell Champion

Inläggav Monica 19 maj 2010, 23:07

Jag har skrivit till Agria men bara fått till svar att de tagit emot mina synpunkter, så de verkar inte så intresserade av att behålla varken oss eller alla kattungeköpare vi värvar. Sverak-uppfödare kanske gillar det här, men ju färre försäkringstagare desto högre blir förstås premierna för dem som är kvar, så det är väl att binda ris åt egen rygg om man lobbar för detta.

Även Folksam har infört nya villkor i år. Dolda fel - försäkring för uppfödare gäller visserligen "kattkull som är registreringsberättigad i Sverak eller IDP-klubb", men så kommer: "Försäkringen omfattar inte Kull då parning av föräldradjuren varit oförenlig med SKK:s eller Sveraks grundregler". Jag frågade vad de menar med det och fick till svar att det var för att folk inte skulle avla på sjuka djur och en massa konstigt. :wacko::

Om man mot förmodan funderar på att fylla i Folksams pappersblankett med ansökan om försäkring finns bara alternativet "Reg nr SVERAK godkänd förening" för regnr. Tecknar man på nätet kan man välja antingen "Huskatt" eller "Katten är SVERAK-registrerad".
Användarvisningsbild
Monica
Internationell Champion
Internationell Champion

Inläggav kalindas 20 maj 2010, 01:03

Monica skrev:Jag har skrivit till Agria men bara fått till svar att de tagit emot mina synpunkter, så de verkar inte så intresserade av att behålla varken oss eller alla kattungeköpare vi värvar. Sverak-uppfödare kanske gillar det här, men ju färre försäkringstagare desto högre blir förstås premierna för dem som är kvar, så det är väl att binda ris åt egen rygg om man lobbar för detta.

Även Folksam har infört nya villkor i år. Dolda fel - försäkring för uppfödare gäller visserligen "kattkull som är registreringsberättigad i Sverak eller IDP-klubb", men så kommer: "Försäkringen omfattar inte Kull då parning av föräldradjuren varit oförenlig med SKK:s eller Sveraks grundregler". Jag frågade vad de menar med det och fick till svar att det var för att folk inte skulle avla på sjuka djur och en massa konstigt. :wacko::

Om man mot förmodan funderar på att fylla i Folksams pappersblankett med ansökan om försäkring finns bara alternativet "Reg nr SVERAK godkänd förening" för regnr. Tecknar man på nätet kan man välja antingen "Huskatt" eller "Katten är SVERAK-registrerad".

Skrev också och fick samma svar som dej. Nu har jag i och för sig ingen uppfödning för tillfället. Men att helt stoppa regler som andra förbund än sverak har är fel!
Varför ska det vara så svårt att skriva Jorbruksverkets regler istället?

Folksam hänger ju inte med i tiden då de skriver IDP. Sen undrar man ju var de kattkullar från CFA och TICA får försäkras? Bevisligen inte i Folksam. O:))+

Jag trodde ju (vilket visat sej är fel) att Försäkringbolag skulle vara opartiska. :sad:
/Elisa
Användarvisningsbild
kalindas
Grand Champion of Europe
Grand Champion of Europe

WCF-Klubb: FHK

Inläggav Zandrino 20 maj 2010, 10:30

Vi har hunden försäkrad på Sveland, hoppas dom är opartiska. Kan i så fall föra över katterna dit.
Användarvisningsbild
Zandrino
Champion
Champion

Antal katter: 6

Inläggav Fiia 20 maj 2010, 19:55

Monica skrev:Jag har skrivit till Agria men bara fått till svar att de tagit emot mina synpunkter, så de verkar inte så intresserade av att behålla varken oss eller alla kattungeköpare vi värvar. Sverak-uppfödare kanske gillar det här, men ju färre försäkringstagare desto högre blir förstås premierna för dem som är kvar, så det är väl att binda ris åt egen rygg om man lobbar för detta.

Agria kommer ju att ha monter i Allianshallen. Passa på att prata med dem som står där.
Jag fick till svar av en som jobbar på Uppsala-kontoret, att det inte alls är riktat endast till Sverak-folk, utan det handlar om att tala om att man måste följa regler..... Hon skulle vidarebefordra våra synpunkter, och sedan har jag inte hört något mer. Ska vi målas in i hörn på alla fronter nu!?
Sirkka-Liisa

Svårigheterna är till för att övervinnas och skitsnacket att slå dövörat till.
Användarvisningsbild
Fiia
Champion of Europe
Champion of Europe

Annan Kattklubb: URK i Finland
Antal katter: 4

Inläggav PEXotics 20 maj 2010, 23:38

det här med försäkringsbolag är en djungel
jag som nu trodde att jag hade hittat mitt "nya"
Ifrån Agria till Folksam
Eftersom jag fick en årsförsäkring från Folksam på vår utställning i Vårgårda så ringde jag o kollade upp lite.
Jag frågade om FIP..för gemene mans uppfattning är att de inte ersätter det. O det gjorde de inte nyligen heller.
Men nu så anser de att FIP är en sjukdom som vilken som helst..o ersätter. Om man har en nyförsäkrad katt så är det karens på 30 dagar..för man över från ett annat bolag så blir det ingen karens.
Jag frågade oxå angående näsoperationer...som Agria har reserverat alla perser/exotic från...o Folksam ersätter detta oxå
så....just nu så är mina planer att flytta alla mina katter dit när tiden har gått ut
men...vi får väl se
Liten uppfödning av vitfläck Perser o Exotic i alla färger. Kattungar till salu just nu.
Användarvisningsbild
PEXotics
Moderator
Moderator

Antal katter: 7

Inläggav kalindas 21 maj 2010, 09:30

PEXotics skrev:det här med försäkringsbolag är en djungel
Ifrån Agria till Folksam
Eftersom jag fick en årsförsäkring från Folksam på vår utställning i Vårgårda så ringde jag o kollade upp lite.
Jag frågade om FIP..för gemene mans uppfattning är att de inte ersätter det. O det gjorde de inte nyligen heller.
Men nu så anser de att FIP är en sjukdom som vilken som helst..o ersätter. Om man har en nyförsäkrad katt så är det karens på 30 dagar..för man över från ett annat bolag så blir det ingen karens.
Jag frågade oxå angående näsoperationer...som Agria har reserverat alla perser/exotic från...o Folksam ersätter detta oxå
så....just nu så är mina planer att flytta alla mina katter dit när tiden har gått ut
men...vi får väl se

Då har de varit tvugna att ersätta FIP på samma vis som Agria. Innan hade båda Agria och Folksam FIP ersättningen (om katten dog innan 1års ålder) under dolda fel. Men då säkert många, vet minst 2 katter som hade sin dolda fel i Agria och var försäkrade i Folksam, då inte fick någon ersättning. Så har de alltså ändrat sig på den fronten, bra för deras försäkringstagare.

Att Agria ändrade det från Dolda fel till den allmänna försäkringen, var att det inte alltid gick att bevisa om katten hade corona när den flyttade från uppfödaren eller ej.
Lite OT
/Elisa
Användarvisningsbild
kalindas
Grand Champion of Europe
Grand Champion of Europe

Inläggav PEXotics 21 maj 2010, 11:27

kalindas skrev:
PEXotics skrev:det här med försäkringsbolag är en djungel
Ifrån Agria till Folksam
men...vi får väl se

Då har de varit tvugna att ersätta FIP på samma vis som Agria. Innan hade båda Agria och Folksam FIP ersättningen (om katten dog innan 1års ålder) under dolda fel. Men då säkert många, vet minst 2 katter som hade sin dolda fel i Agria och var försäkrade i Folksam, då inte fick någon ersättning. Så har de alltså ändrat sig på den fronten, bra för deras försäkringstagare.

Att Agria ändrade det från Dolda fel till den allmänna försäkringen, var att det inte alltid gick att bevisa om katten hade corona när den flyttade från uppfödaren eller ej.
Lite OT

fast idag så ersätter ju inte Agria FIP om inte katten har en egen försäkring som du säger..
men Folksam ersätter nu både egen katt o såld katt...så då är de ju snäppet bättre än Agria
Men lika viktigt för mig är detta med näsoperationer. Jag har opererat en katt på 16 år, så det är inte det att det är ofta. Men bara tanken att man inte skulle kunna göra det om en katt behöver det..för att det kostar över 10.000 kr...då blir man ju sur
Liten uppfödning av vitfläck Perser o Exotic i alla färger. Kattungar till salu just nu.
Användarvisningsbild
PEXotics
Moderator
Moderator

Inläggav Monica 21 maj 2010, 19:30

Jag påminde Agria om att svara eftersom min försäkring går ut nästa vecka, och äntligen kom det ett skriftligt svar. Jag citerar det här:

"WCF är godkänd som organisation vad gäller försäkringen för dolda fel. Hänvisningen till SVERAK:s grundregler för uppfödning baserar sig enbart på förutsättningen att avel ska bedrivas på ett sunt sätt vilket även framgår av andra kattorganisationers grundregler.
Som du ser hänvisas även till Svenska Kennelklubbens grundregler, trots att man givetvis kan vara medlem i andra hundklubbar som inte är kopplade till SKK. Det är essensen av sund avel som har betydelse för villkoret, inte vilken klubb man själv är medlem i.

I övrigt hänvisar vi till tidigare svar."

Det tidigare svaret var det här:

"Tack för dina synpunkter, vi har skickat dem vidare till vår produktavdelning som får utvärdera om regeln ska finnas kvar."

Jag antar att själva svaret är bra, men eftersom jag har jobbat mycket med avtal är jag inte van vid att man ska behöva läsa mellan raderna i en villkorstext.
:cool:
Användarvisningsbild
Monica
Internationell Champion
Internationell Champion

Inläggav PEXotics 21 maj 2010, 19:42

Monica skrev:Jag påminde Agria om att svara eftersom min försäkring går ut nästa vecka, och äntligen kom det ett skriftligt svar. Jag citerar det här:

"WCF är godkänd som organisation vad gäller försäkringen för dolda fel. Hänvisningen till SVERAK:s grundregler för uppfödning baserar sig enbart på förutsättningen att avel ska bedrivas på ett sunt sätt vilket även framgår av andra kattorganisationers grundregler.
Som du ser hänvisas även till Svenska Kennelklubbens grundregler, trots att man givetvis kan vara medlem i andra hundklubbar som inte är kopplade till SKK. Det är essensen av sund avel som har betydelse för villkoret, inte vilken klubb man själv är medlem i.

I övrigt hänvisar vi till tidigare svar."

Det tidigare svaret var det här:

"Tack för dina synpunkter, vi har skickat dem vidare till vår produktavdelning som får utvärdera om regeln ska finnas kvar."

Jag antar att själva svaret är bra, men eftersom jag har jobbat mycket med avtal är jag inte van vid att man ska behöva läsa mellan raderna i en villkorstext.
:cool:

jag tycker att det är ett slappt svar.
o ingen tendens till att de ska skriva om lite??
kanske är det så man förlorar kunder
Folksam ff för mig:)
Användarvisningsbild
PEXotics
Moderator
Moderator

Återgå till Avel/Genetik/Uppfödning